Italien – Iseo sjön (2.6.2013)
Vårt första
stopp är i en liten by vid Iseo sjön i norra Italien (mella Lago di
Como och Lago di Garda). Iseo sjön ligger inklämd mellan bregstopparna
och vi ser även Alpernas snöbeklädda toppar, så vyerna är absolut
fantastiska. Första dagen var halvmulen, men helt varm och sjön. Detta
är glädjande eftersom de trevliga camping värdarna berättade att
Italien, vädermssigt upplevt den värsta maj månaden de kan komma ihåg.
För vår del blev det under den första dagen en liten cykeltur, pingis,
läsning, ett par snabba simturer och grillning. Och till vår glädje
kunde vi konstatera att på denna resa behöver vi inte jaga efter
iskaffe. Den första platsen vi prövade bjöd på det perfekta iskaffet.
Det här har börjat bra.
Lähtö (30.5.2013 - 1.6.2013)
Tällä kertaa Euroopan reissumme tavoitteena on tutustustua alppimaisemaan, antaa italialaisille vielä yksi mahdollisuus sekä juhlistaa Vonnen eläkkeelle pääsemistä ja pyöreitä synttäreitä.
Matka alkoi hieman rasittavasti kun Vuosaaren check-in-lady ilmoitti, että automme on liian korkea pyörien kera. Joko maksamme ylimääräisen maksun tai siirrämme pyörät auton sisälle. Tarkan markan tytöt järjestivät tietysti asian hankalammalla tavalla. Luultavasti olemme Italia-Kreikka-lauttaan pyrkiessämme jo etukäteen viisaita ja pakkaamme pyörät auton sisälle jo lähtöaamuna..
Lauttamatka Helsingistä Travemundeen oli tavanomaisen tapahtumaköyhä: lepäämistä, lukemista, tv:n katselua, kuntosalia, saunomista ja syömistä. Tällä matkalla huomasimme, että venäläiset ovat löytäneet tämän helpon reitin Keski-Eurooppaan. Lautalla oli useita venäläisiä perheitä lapsineen ja jopa isoäiteineen. Milloinkahan koulut päättyvät Pietarissa?
Saavuimme Travemundeen perjantaina klo 21 pirteinä ja jaksoimme ajaa melkein 4 tuntia ennen kuin väsy tuli ja pysähdyimme rekkaparkkiin ansaitulle yöpuulle. tällä matkalla Saksaa vaivannut saderintama ei häirinnyt yöllistä matkantekoamme, mutta lauantaina loppumatka saksan puolella oli sumua, sadetta ja kaatosadetta.
Alkuperäinen suunnitelmamme oli, että vietämme muutaman vuorokauden Berchtesgadenissa Münchenin lähellä, mutta Saksan ilmasto muutti suunnitelmiamme. Olimme etukäteen seuranneet säätiedotuksia, ja lautalla katsoimme myös Saksan uutisia, missä näytettiin, miten pari aluetta kärsivät tulvista. Ajoimme siis suoraan Italiaan, Itävallan ja Sveistin kautta ja opimme miksi sveitsiläiset ovat niin rikkaita: vaikka ajoimme vain Sveitsin läpi pari tuntia, niin meidän täytyi ostaa koko vuoden voimassa oleva tietullitarra (33 euroa).
Matkan teosta voi sanoa sen verran että Saksan Autobahnalla on kiva ajaa. Siellä on olltava hereillä, pitää koko ajan tietää mitä tapahtuu sekä oikealla vasemalla, edessä että takana, ja vauhtia on ihan riittävästi. Kiilataan pieniin koloihin, mutta kaikki tietävät kuitenkin koko ajan mitä tapahtuu, koska kaikki seuraavaat samaa tyyliä. Ohi mennään rivakkaasti ja sitten väistetään saman tien alta pois, vilkkuja käytetään aina, ja jos vauhtii hiipuu huomattavasti lyödään hätävilkut päälle, jotta takana tuleva tietää että nyt pitää oikeasti jarruttaa. Toista se on Italian Autostradalla. Ohituskaistalla jäädään himmailemaan (nelännellä kaistalla lukuunottamatta), vilkkuja käytetään jos huvittaa, kännykkää naputellaan niin että auto ajautuu vähän viereiselle kaistalle, tai sitten voidaan muuten vaan ajaa puoliksi kahdella kaistalla. Autostradalla äänikirjan kuuntelemista ei ole suositeltavaa. Mutta myös Sveitsissä oli laitettava äänikirja pois päältä kun upeat maisemat veivät huomioon.
Vaikka lauantain ajomatka oli melkein tuhat kilometriä, niin saavuimme illalla kohtalaisen hyväntuulisina Iseo-järven rannalle noin 150 km Venetsiasta ja 100 km Milanosta. Luultavasti täällä Italiassa matkaetapit tulevat olemaan vain muutaman sadan kilometrin mittaisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti